2de week zit er weer op! - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Rolf Wildemans - WaarBenJij.nu 2de week zit er weer op! - Reisverslag uit Alicante, Spanje van Rolf Wildemans - WaarBenJij.nu

2de week zit er weer op!

Door: Rolf Wildemans

Blijf op de hoogte en volg Rolf

25 Februari 2018 | Spanje, Alicante

Hola!

Afgelopen week heb ik 5 dagen dagdiensten meegedraaid.

De ochtend zorg verschilt per collega hoe en op welke wijze het gedaan wordt.

ik kwam op mijn eerste dagdienst en werdt op een kamer bij 2 mannen gezet en was het dus de bedoeling dat ik deze alleen zou gaan doen, heb aangeven dat ik in iedergeval mee wil kijken want had geen idee hoe de ochtend zorg eruit ziet hier. Ik keek met iemand mee die de client eerst alleen van onder waste ( als jullie begrijpen wat ik bedoel) en daarna met hetzelfde sponsje (hier gebruiken ze soort sponsjes) het gezicht van de client.

De dagen erna heb ik dezelfde clienten zelfstandig elke keer verzorgt in de ochtend (allemaal mannen omdat ze dit beter vinden) en op de woensdag werdt er dus duidelijk gemaakt dat ik alle mannen die ik normaal verzorg dat ik ze ook echt allemaal moet gaan douchen, in eigenlijk dezelfde tijd dan het gewoon wassen. Die dag heb ik mijn rug zeker gevoelt omdat je echt veel moet bukken door de primitieve omstandigheden van de instelling.

Ik kijk nog steeds mijn ogen soms uit in de dagdienst zoals:
- Een inco van iemand openen met de ochtend zorg en dat de bril van zijn buurman in de vuile inco zit.

- Een vrouw die normaal goed aanspreekbaar is reageert bijna niet meer, oplossing: mevrouw wordt in gezicht geslagen met 3 medewerkers eromheen, water wordt in mw. haar gezicht gespoten, er wordt aan mw. haar neus geknepen, er werdt aan mw borst gezeten en dit allemaal een beetje lacherig en midden in een ruimte met meerdere clienten. Toen besloten ze maar de verpleegkundige erbij te halen die tenslotte ook een klap in het gezicht geeft en vinger in de keel steekt waardoor mw. wel een reactie geeft erna werdt mw. haar saturatie gemeten en die was goed en iedereen liet mw. maar zitten in haar rolstoelen en kijken hoe het afloopt.

De dagdiensten heb ik wel fijn ervaren maar ook echt heftig en dat zal ook wel echt blijven. aankomende week heb ik weer 5 dagen avonddiensten.
Met de collega's heb ik wel meer gesprekken soms in het engels of via google translate dit gaat opzicht wel! en je leert ze ook beetje kennen en dat maakt het werk ook weer leuker.

tot de volgende blog maar weer!

Adios!!

  • 25 Februari 2018 - 22:22

    José Van Westreenen:

    Hola Rolf,

    ahora en español un envío de mensaje.
    Bueno, he leído que el cuidado es muy diferente ya que hay con nosotros.
    Asegúrese de que usted enseña sólo la buena atención y no las formas allí como en el gezict de almacenan ya que es violentamente
    Esperanza que usted todavía obtener un buen tiempo instructivo tendrá con un montón de diversión.
    Esperanza que usted todavía obtener un buen tiempo instructivo tendrá con un montón de diversión.
    Y que entonces otra vez en nuestro "valor" viene "el propio trabajo si consigues otra vez hacia atrás.

    Nos vemos
    Saludos José

    ps
    ik hoop dat je het kan lezen hihi

  • 25 Februari 2018 - 22:25

    Rikie:

    Niet leuk om te horen hoe ze daar de bewoners behandelen, kom maar gauw terug. Hebben ze hier in NL toch wel betere verzorging, nog 2 mnd Rolf. Hoop dat het goed gaat en je het volhoud

  • 26 Februari 2018 - 12:08

    BerryTK:

    Tjonge Rolf
    je observaties zijn helder.. je verwondering komt goed over.
    Toch heb ik een - leraren - opmerking bij het lezen van dit alles: pas op met je 'leegschrijven' over alles wat je meemaakt en als afwijkend ervaart ten opzichte van de Nederlandse situatie.. Blijf professioneel en houd sommige details (beter) voor jezelf, dan ze op deze manier kenbaar te maken.

    Ik snap overigens wel heel goed dat je je ervaringen wilt delen, maar toch... wees behoedzaam met details.. en geniet van je leerervaringen!!
    gr
    Berry TK

  • 02 Maart 2018 - 16:45

    Gerla Van Vugt:

    Rolf wat een cultuur verschillen in de zorg. Blijf bij je eigen standaard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Alicante

Rolf

Buitenlandse Stage blog in Spanje, Alicante

Actief sinds 01 Feb. 2018
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 6233

Voorgaande reizen:

31 Januari 2018 - 30 April 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: